DISSO RY:N TARJOAMAA TOIMINTAA

Disso ry:n vertaiskahvilat

 

 

KAHVILATOIMINTA

VERTAISKAHVILATOIMINNAN PERIAATTEET:

Kahvilatapaamiset EIVÄT OLE ohjattua vertaistukea, jossa jaamme toisillemme traumaattisia kokemuksiamme, eivätkä kahvilanvetäjämme ole koulutettuja vertaistukiohjaajia. Sen sijaan vertaiskahvilatoiminnassa tapaamme vertaisiamme hyväntuulisen, päihteettömän toiminnan ts. "kahvittelun" merkeissä. Kahvilanvetäjien tehtävänä on ainoastaan kahvilatapaamisten käytännön järjestelyjen hoitaminen. On parantavaa tietää, ettemme ole yksin emmekä ainoita, joilla on tietynlaisia haasteita.

Jos hyväksyt edellä esitetyt periaatteet, olet jäsenenämme tervetullut osallistumaan kahvilatoimintaamme. Lämpimästi tervetuloa!

---

Kahvilatoimintaa on saanut 1.6.2020 alkaen jatkaa. Jos turvaväli- ja hygieniasuositusta täyttävää sisätilaa ei ole käytettävissä, kahvilanvetäjät voivat harkita kahvittelua ulkona esim. piknikin muodossa. Myös virtuaalisia kokoontumisia (esim. Zoom, Discord) voi käyttää. Yhdistyksen hallituksella ei ole resursseja tarjota teknistä tukea virtuaalisten kokoontumisien järjestämiseen.

Viimeisin päivitys 13.10.2020 (Helsingin ja Kuopion kahvilat)
Yliviivatut tiedot EIVÄT ole voimassa.

Helsinki

Ke 4.11./ 2.12.2020 klo 18-20 Pasilan asukastalo, Topparikuja 2, 00520 Helsinki

Helsingin vertaiskahvila joka kuun ensimmäisenä keskiviikkona klo 18-20.

Huom. Asukastalon asettamat suositukset 7.10.2020 alkaen:

  • maskisuositus (tuo mielelläsi oma maskisi; tarvittaessa saat maskin yhdistykseltä)
  • maksimi osallistujien määrä 10 henkilöä (saapumisjärjestyksessä)

Oulu - valtakunnallinen virtuaalikahvila

su 1.11. klo 13.00-14.30

Oulussa ei tällä hetkellä ole käytettävissä tilaa livetapaamisille koronan takia, joten jatketaan ainakin tämä syksy virtuaalisena kerran kuussa näitä vertaiskahviloita.

kyse on virtuaalikahvilasta, muualtakin Suomesta saa osallistua! Linkin videotapaamiseen -joka tapahtuu Elisa Videra -palvelua käyttäen - saat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta(at)disso.fi

Kuopio

Ke 14.10 / 28.10. / 11.11. / 25.11. / 9.12. klo 17-19

Paikkana Kuopion Terapiakeskuksen ryhmätila, Vuorikatu 34 A 4.

Odotustilassa on aloittamiseen asti joku ryhmän jäsen odottelemassa.

Tapaamisia joka toinen viikko, parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 17-19.

Tampere

Ma 2.11. / 30.11.2020 klo 16.30

* Kahvila järjestää loppuvuoden tapaamiset ULKONA, säästä riippuen esim. piknik-hengessä tai kävelyinä. Tapaaminen rautatieaseman vieressä Posteljooninpuistossa (rautatieaseman ovilta katsoen oikealla tien toisella puolella ennen Holiday Inn-hotellia), josta voimme siirtyä yhdessä jonnekin lähistölle. Lisätietoa tulevista tapaamisista kahvilan whatsapp-ryhmässä, johon pääset liittymään paikan päällä.

Joensuu

Ke 15.4. klo 18-20 * Paikka: Geneesi, Siltakatu 20 A31, 80100 Joensuu, ryhmätila *

Rovaniemi

La 16.5. klo 14-16 Rovaniemen Tyttöjen talon tiloissa, osoitteessa Kansankatu 13 A 31, 6. krs. Alaovi on lukossa, joten
soitathan summeria tullessasi.
* Halutessasi saat vertaiskahvilan järjestäjän yhteystiedot viestinta(miukumauku)disso.fi kautta (vaihda (miukumauku) tilalle @-merkki).

Pori

La 4.4. klo 13–15. Paikka: kaupunginkirjaston kahvila, jonne olemme varanneet pöydän. Tule rohkeasti mukaan!

Turku

Ma 21.9. klo 17-19. Paikkana Elämyspuu, osoite Kalastajankatu 1B 20100 Turku.

Kahvilatoimintaan mukaan

Etsimme nyt kahta vertaiskahvilan vetäjää Lahteen. Olisitko Sinä kiinnostunut toimimaan kahvilakoordinaattorina Lahdessa?

Vetoapua kahvilan aloittamiseen antaa hallituksen jäsen Minna ja lisätietoja vertaiskahvilan vetämisestä saa kahvilavastaavaltamme Viiviltä sähköpostiosoitteesta viestinta(at)disso.fi

JOOGAA PALAUTUMISEN TUEKSI TCTSY -

Traumasensitiivinen jooga

 

 

HELSINKI

Vuoden 2020 osalta Disso ry joutuu vielä odottelemaan avustuspäätöksiä ennen kuin voimme tukea joogatoimintaa.

Syksyllä 2019 Helsingissä järjestettiin 10 kerran suljettu ryhmä. Vetäjänä oli Sanna Laukkanen (Joogapolku).  Ryhmän saadusta palautteesta voit lukea tältä sivulta.

 

TURKU

TCTSY – TRAUMASENSITIIVISEN JOOGAN RYHMÄT TURUSSA:

TERVETULOA UUSIIN RYHMIIN!
Joka toinen maanantai, 6 kertaa
Alkaen 16.3.2020

1. Ryhmä 17:15-18:15
2. Ryhmä 18:30-19:30
Kumpaankin ryhmään mahtuu 5 osallistujaa.

- Kurssin hinta: 50/40€ (alennusryhmät itsemääritellysti) käteisellä tai laskulla. (Voit kertoa tiedot ilmoittautumisen yhteydessä.)
- Disso ry:n jäsenet lisäksi -10€

Paikka: Tila 42, Puutarhakatu 42, 20100 Turku

Lisätietoa ja ilmoittautumiset:
Hanna Dufva
hannadufva(miukumauku)icloud.com (miukumauku tarkoittaa @ merkkiä)

Mitä on TCTSY?

TCTSY - traumasensitiivinen jooga on toipumisen ja palautumisen tuki, jokaisen omaa yksilöllistä kokonaisuutta arvostaen.

Traumaperäiset oireet eivät ole lähtökohtaisesti viallisuutta, vaan kehon loogisia toiminnan muutoksia olosuhteiden tarpeisiin. Tarvittaessa keho kykenee rakentamaan ihmisen suojaksi vahvoja selviytymis- ja suojaamismekanismeja. Pitkällä tähtäimellä näiden taitavien mekanismien ylläpitäminen ja päälle kytkeytyminen voi kuitenkin olla keholle stressaavaa ja uuvuttavaa ja voi johtaa terveyshaasteisiin. Toipumisen ja palautumisen tueksi voi tarvita monenlaisia ja yksilöllisiä välineitä.

TCTSY- metodi pohjautuu neurologiaan, traumateoriaan, kiintymyssuhdeteoriaan ja ennen kaikkea osallistujien oman asiantuntijuuden ja tasaveroisen kohtaamisen kunnioittamiseen. Ohjaajat ovat sertifioituja ja valvottuja metodin eettisessä ja ohjeistetussa käytössä.

Harjoituksen sisältö:
- Harjoituksessa ohjaaja ehdottaa liikkeitä mutta ei tarkkaile, kosketa tai korjaa, jotta osallistuja saa aidosti tilaa itselle sopivien tekemisen tapojen tutkimiselle, valintojen ja omien rajojen tutkimiselle ja vahvistamiselle.
- Liikkeet ja asennot eivät edellytä notkeutta tai muitakaan fyysisiä ominaisuuksia. Liikkeissä ei pyritä tiettyihin muotoihin tai mihinkään tiettyyn tekemisen tapaan.
- Osallistuja voi aina tehdä liikkeet omalla tavallaan ja omassa tahdissa. Kaiken, mikä ei itsestä tunnu hyvältä voi aina jättää tekemättä.

Mukaan voit ottaa:
Alusta (esim. jumppamatto, joogamatto, retkimatto). Vaatteiksi käyvät mitkä tahansa vaatteet, joissa sinun on mahdollisimman mukava olla. Tilassa on tyynyjä, vilttejä ja laina-alustoja.

Muuta:
Harjoitus on hetki kehon palautumisen tukemiselle. Sen vuoksi harjoituksen aikana tai yhteydessä osallistujien traumataustaa tai muuta osallistumisen syytä ei käsitellä puhuen. Tämän vuoksi turvallisuuden ja hyödyllisyyden tueksi on suositeltavaa, että osallistujalla on olemassa terapeuttinen keskusteluyhteys tai muu luotettava, omaa hyvinvointia ja turvallisuutta tukeva ihminen tai yhteisö.

Harjoitus ei sovi päihteiden kanssa eikä sitä suositella akuuttiin kriisitilanteeseen. Voit ottaa yhteyttä ja kysyä, jos mietit harjoituksen sopivuutta omassa elämäntilanteessasi.

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA!

Lisätietoa ja ilmoittautumiset:
Hanna Dufva
hannadufva(miukumauku)icloud.com (korvaa miukumauku @-merkillä)

www.hannadufva.fi
www.traumasensitiveyoga.com

Ohjaajasta:
Olen ohjannut taiteen ja hyvinvoinnin ryhmiä monimuotoisissa ryhmissä ja ympäristöissä. Koulutukseltani olen teatteri-ilmaisunohjaaja / nukketeatteritaiteilija, hierojakoulun käynyt ja joogaohjaaja useista koulutuksista. Lisäopintoja minulla on mm. erityispedagogiikasta ja jatkuvana prosessina pyrin päivittämään ohjaajuuttani ja itseäni. Aloitin traumasensitiivisen joogan opinnot 2016 ja valmistuin sertifikaattiopinnoista 2018. Ohjaan TCTSY-metodia ja kirjoitan ja koulutan traumasensitiivisestä ohjauskielestä. Ohjaan tilauksesta myös traumatietoisia rentoutustaitoja ja sanataidetta.

ESTEETTÖMYYSTIEDOT:
Harjoitus on esteettömyyteen pyrkivä ja sopii kaikenkehoisille. Tilan oviaukot ovat valitettavasti kapeat pyörätuolille. Osallistuminen on mahdollista kuunnellen, näköaistia ei tarvita. Tilassa on sukupuolittamaton vessa. Pyrimme turvallisemman tilan periaatteisiin: syrjimättömyyteen ja avoimuuteen esteettömämmän tilan kehittämiseksi. Olethan yhteydessä, jos sinulla on tätä koskevia kysymyksiä, ideoita tai toiveita.

YKSILÖAJAT:
Jos ryhmätoiminta ei tunnu itsellesi parhaalta tai ryhmäaika ei ole sopiva, voit kysyä yksilöaikaa itsellesi tai omalle ryhmälle.

Ilmoittautumistiedot:
Hinta 2e/5e (Disso ry jäsen / muut). Maksu käteisellä.
Voit osallistua yhdelle tai useammalle kerralle.
Ilmoittautumiset tämän lomakkeen kautta:

https://www.tctsy.fi/yhteystiedot

Lisää tietoa:
www.traumasensitiveyoga.com
www.hannadufva.fi

 

Paikka
Lounatuulet Yhteisötalo

Esteettömyystiedot:
Harjoitus sopii kaikenkehoisille.
Inva wc, sukupuolittamattomat wc:t, hissi, ramppi.
Syrjinnästä vapaa alue.

Hyvinvoinnin rutiinit 2020

Elämyspuun videoita Disso ry:n jäsenille!

Hei rakkaat jäsenemme! Elämyspuu (www.elamyspuu.fitarjoaa viikoittaisen, kaikille Disso ry:n jäsenille valtakunnallisesti saatavilla olevan hyvinvoinnin rutiinin syys-joulukuuksi 2020! Kaikki videot ovat saatavilla jäsenille tammikuun 2021 loppuun saakka.

Uusi video julkaistaan viikoittain tällä sivulla. Videot ovat noin 15-20 minuuttia ja jokaisessa videossa on vaihtuva teema.

Jokainen video sisältää läsnäoloharjoituksen, lyhyen teoriaosuuden vaihtuvalla hyvinvoinnin rutiinin teemalla sekä pienen harjoituksen, jolla varmistetaan hyvinvoinnin rutiinien saaminen osaksi jäsenten arkea. Videot ovat hyvin käytännönläheisiä, joista jokainen jäsen saa konkreettista tukea arkeensa.

Edellisten viikkojen videot löydät uusimman videon alla olevasta videosliderista, ja sen alta allekkain edellisten viikkojen tehtävät / esittelytekstit.

Viikko 8-  Lempeällä liikkeellä rennoksi

 

Tällä viikolla harjoituksenä on liikuttaa kehoa lempeästi ja saada samalla ehkä mielikin rauhoittumaan. Kun mieli rentoutuu, myös keho rentoutuu ja päinvastoin. Ota siis itsellesi hyvä tila ja mukavat vaatteet ja seuraa videon ohjeita!

Rentouttavaa uutta viikkoa jäsenillemme ympäri Suomea!

Kaikki videot - Smart Slider 3

Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

EDELLISTEN VIIKKOJEN TEHTÄVÄT / KUVAUKSET

Viikko 1

Viikko 1 tehtävien pohja (PDF)

Viikko 2 - Hyvinvoinnin rutiinit: liikkuminen

Tänään puhutaan yhdestä hyvinvoinnin kulmakivestä, liikkumisesta. Hyvinvoinnin rutiineihin kuuluu päivittäinen liikkuminen, mutta ei, nyt ei tarvitse ajatella sitä, että ruvetaan jumppaamaan. Toki sykkeen nostattaminen ja hikoilu silloin tällöin tekee keholle hyvää, mutta tänään meidän fokus on siinä kehon liikkeessä, mikä tekee hyvää meidän mielelle. Liikkeellä on nimittäin monta hyötyä: Se tutkitusti parantaa meidän mielialaa, saa olon tuntumaan myönteisemmältä, auttaa sietämään kiirettä ja epävarmuutta paremmin. Keskittymiskyky paranee, muisti paranee eli liikkuminen tukee selkeästi kokonaisvaltaista hyvinvointia ja siksi se olisikin hyvä ottaa yhdeksi säännölliseksi hyvinvoinnin rutiiniksi.

Viikko 3

Tänään aiheena PALAUTUMINEN. Millaista yöunesi on? Nukutko riittävästi ja onko uni palauttavaa? Jääkö palautuminen vain yöunien varaan vai onko sinulla palauttavaa tekemistä myös päivisin? Videossa paljon pohdintaa herättävää sisältöä omasta palautumisesta ja vinkkejä päivän pieniin taukoihin! Me toivotamme oikein tasapainoittavaa ja palauttavaa uutta viikkoa juuri sinulle!

Viikko 4 - Hyvinvoinnin rutiinit: Äänimaljarentoutus

Tällä kertaa on vuorossa rentoutuminen ja pääsetkin rentoutumaan äänimaljojen saattelemana. Ota itsellesi nyt päivästä vartti täysin itsellesi!

Me toivotamme rentouttavaa uutta viikkoa juuri sinulle!

Viikko 5 - Tunteet ja mielialapäiväkirja

Ollaan opeteltu tunnistamaan kehon tarpeita ja hyvinvointia. Tänään puhutaankin tunteista ja pohditaan millaisissa tunntetiloissa päivät vietämme.

disso ry vko 5

Me toivotamme hyvää uutta viikkoa juuri sinulle!

Ps. Mielialapäiväkirjaa voit pitää kirjoitellen päiväkirjaa tai esimerkiksi videossakin mainittuun DAYLIO appiin.

Viikko 6 - Hengitys hyvinvoinnin tueksi

Tervetuloa viikolle kuusi. Nyt on aika kiinnittää huomiota hengitykseen.

Hengitys auttaa rauhoittamaan oloa tehokkaasti vaikeissakin tilanteissa. Ja mikä parasta, se on työkalu, joka meillä kaikilla on aina mukana.

Videolla saat helppoja vinkkejä siihen, miten voit ottaa hengityksen avuksi vaikeiden tilanteiden laukaisemiseksi ja hyvinvointisi lisäämiseksi arjessa.

Viikko 7 - Aikaansaaminen- miten päästä vauhtiin, kun et saa aikaiseksi aloittaa

Kaikilla meillä on välillä tilanteita, jolloin emme saa aikaiseksi. Starttaaminen, ensimmäinen askel, on usein se vaikein. Videolla avataan sitä, mistä käynnistysvaikeudet voivat johtua. Lisäksi saat vinkkejä siihen, miten voit pienillä kikoilla ja askel kerrallaan päästä kohti tavoitteita.

Viikko 8-  Lempeällä liikkeellä rennoksi

Tällä viikolla harjoituksenä on liikuttaa kehoa lempeästi ja saada samalla ehkä mielikin rauhoittumaan. Kun mieli rentoutuu, myös keho rentoutuu ja päinvastoin. Ota siis itsellesi hyvä tila ja mukavat vaatteet ja seuraa videon ohjeita!

Rentouttavaa uutta viikkoa jäsenillemme ympäri Suomea!

Voimaryhmä

Lisätietoa Voimaryhmistä ts. pääasiassa sähköpostitse toimivista vertaistukiryhmistämme: