DISSO RY:N TARJOAMAA TOIMINTAA

Disso ry:n vertaiskahvilat

 

 

KAHVILATOIMINTA

VERTAISKAHVILATOIMINNAN PERIAATTEET

 Disso ry:n vertaiskahvilat ovat kokoontumisia, joissa voimme viettää rennosti aikaa vertaisten kesken ja jakaa toipumiskokemusta. Kahvilat eivät ole ohjattuja vertaistukiryhmiä eivätkä terapiaa.

 Kaikille turvallisen tilan varmistamiseksi sitoudumme kahvilaan osallistuessamme seuraaviin periaatteisiin: yksityisyys, turvallinen jakaminen, koskemattomuus ja rajat, erilaisuuden kunnioittaminen sekä päihteettömyys. 

Jos hyväksyt edellä esitetyt periaatteet, olet jäsenenämme tervetullut osallistumaan kahvilatoimintaamme. Lämpimästi tervetuloa!

---

Kahvilatoimintaa sai 1.6.2020 alkaen jatkaa. Koronavirusepidemian vuoksi varsinkin leviämisvaiheessa olevilla alueille on tullut kuitenkin myöhemmin tarkempia rajoituksia. Jos turvaväli- ja hygieniasuositusta täyttävää sisätilaa ei ole käytettävissä, kahvilanvetäjät voivat harkita kahvittelua ulkona esim. piknikin muodossa. Myös virtuaalisia kokoontumisia (esim. Zoom, Discord) voi käyttää. Yhdistyksen hallituksella ei ole resursseja tarjota teknistä tukea virtuaalisten kokoontumisien järjestämiseen.

Viimeisin päivitys 12.1.2021 - vuoden ensimmäiset kahvilat! 
Yliviivatut tiedot EIVÄT ole voimassa.

Helsinki

Vuoden 2021 ensimmäinen vertaiskahvila alustavasti helmikuussa 3.2. klo 18-20. Sen jälkeen joka kuun ensimmäinen keskiviikko: 3.3, 7.4. ja 5.5.

Pasilan asukastalo, Topparikuja 2, 00520 Helsinki

 Huom. Asukastalon asettamat suositukset 7.10.2020 alkaen:

  • maskisuositus (tuo mielelläsi oma maskisi; tarvittaessa saat maskin yhdistykseltä)
  • maksimi osallistujien määrä 10 henkilöä (saapumisjärjestyksessä)

Oulu - valtakunnallinen virtuaalikahvila

Vuoden 2021 ensimmäinen valtakunnallinen vertaiskahvila sunnuntaina 17.1. klo 13-14.30. 

Oulun virtuaalikahvilan vuodesta 2021 tiedotamme myöhemmin.

Koska kyse on virtuaalikahvilasta, muualtakin Suomesta saa osallistua! Linkin videotapaamiseen -joka tapahtuu Elisa Videra -palvelua käyttäen - saat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta(at)disso.fi

Kuopio

Kahvila kokoontuu kevätkaudella 2021 parittomien viikkojen keskiviikkoina klo 17-19.

Paikkana Kuopion Terapiakeskuksen ryhmätila, Vuorikatu 34 A 4.

Odotustilassa on aloittamiseen asti joku ryhmän jäsen odottelemassa.

lahti

Kahvilatoiminta vireillä.

Rovaniemi

Kahvilatoiminta vireillä.
Ilmoittaudu pariksi vetäjälle: viestinta(at)disso.fi !

Muut paikkakunnat

turku

Oletko kiinnostunut kahvilatoiminnan aloittamisesta?
Ilmoittaudu vetäjäksi: viestinta(at)disso.fi !

espoo

Oletko kiinnostunut kahvilatoiminnan aloittamisesta?
Ilmoittaudu vetäjäksi: viestinta(at)disso.fi !

Hyvinvoinnin rutiinit 2020

Elämyspuun videoita Disso ry:n jäsenille!

Hei rakkaat jäsenemme! Elämyspuu (www.elamyspuu.fitarjoaa viikoittaisen, kaikille Disso ry:n jäsenille valtakunnallisesti saatavilla olevan hyvinvoinnin rutiinin syys-joulukuuksi 2020! Kaikki videot ovat saatavilla jäsenille tammikuun 2021 loppuun saakka.

Uusi video julkaistaan viikoittain tällä sivulla. Videot ovat noin 15-20 minuuttia ja jokaisessa videossa on vaihtuva teema.

Jokainen video sisältää läsnäoloharjoituksen, lyhyen teoriaosuuden vaihtuvalla hyvinvoinnin rutiinin teemalla sekä pienen harjoituksen, jolla varmistetaan hyvinvoinnin rutiinien saaminen osaksi jäsenten arkea. Videot ovat hyvin käytännönläheisiä, joista jokainen jäsen saa konkreettista tukea arkeensa.

Edellisten viikkojen videot löydät uusimman videon alla olevasta videosliderista, ja sen alta allekkain edellisten viikkojen tehtävät / esittelytekstit.

Viikko 17 - Arvot

Yhteisen hyvinvointisyksymme viimeinen video rakentaa pohjan kaikelle tähän asti läpikäydylle: Mikä sinulle on elämässä tärkeää? Miksi haluat ottaa käyttöön uusia arjen hyvinvointirutiineita? Yhteinen syksymme päättyy voimaannuttavaan mielikuvamatkaan!

 

Kaikki videot - Smart Slider 3

Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
Play
previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

EDELLISTEN VIIKKOJEN TEHTÄVÄT / KUVAUKSET

Viikko 1

Viikko 1 tehtävien pohja (PDF)

Viikko 2 - Hyvinvoinnin rutiinit: liikkuminen

Tänään puhutaan yhdestä hyvinvoinnin kulmakivestä, liikkumisesta. Hyvinvoinnin rutiineihin kuuluu päivittäinen liikkuminen, mutta ei, nyt ei tarvitse ajatella sitä, että ruvetaan jumppaamaan. Toki sykkeen nostattaminen ja hikoilu silloin tällöin tekee keholle hyvää, mutta tänään meidän fokus on siinä kehon liikkeessä, mikä tekee hyvää meidän mielelle. Liikkeellä on nimittäin monta hyötyä: Se tutkitusti parantaa meidän mielialaa, saa olon tuntumaan myönteisemmältä, auttaa sietämään kiirettä ja epävarmuutta paremmin. Keskittymiskyky paranee, muisti paranee eli liikkuminen tukee selkeästi kokonaisvaltaista hyvinvointia ja siksi se olisikin hyvä ottaa yhdeksi säännölliseksi hyvinvoinnin rutiiniksi.

Viikko 3

Tänään aiheena PALAUTUMINEN. Millaista yöunesi on? Nukutko riittävästi ja onko uni palauttavaa? Jääkö palautuminen vain yöunien varaan vai onko sinulla palauttavaa tekemistä myös päivisin? Videossa paljon pohdintaa herättävää sisältöä omasta palautumisesta ja vinkkejä päivän pieniin taukoihin! Me toivotamme oikein tasapainoittavaa ja palauttavaa uutta viikkoa juuri sinulle!

Viikko 4 - Hyvinvoinnin rutiinit: Äänimaljarentoutus

Tällä kertaa on vuorossa rentoutuminen ja pääsetkin rentoutumaan äänimaljojen saattelemana. Ota itsellesi nyt päivästä vartti täysin itsellesi!

Me toivotamme rentouttavaa uutta viikkoa juuri sinulle!

Viikko 5 - Tunteet ja mielialapäiväkirja

Ollaan opeteltu tunnistamaan kehon tarpeita ja hyvinvointia. Tänään puhutaankin tunteista ja pohditaan millaisissa tunntetiloissa päivät vietämme.

disso ry vko 5

Me toivotamme hyvää uutta viikkoa juuri sinulle!

Ps. Mielialapäiväkirjaa voit pitää kirjoitellen päiväkirjaa tai esimerkiksi videossakin mainittuun DAYLIO appiin.

Viikko 6 - Hengitys hyvinvoinnin tueksi

Tervetuloa viikolle kuusi. Nyt on aika kiinnittää huomiota hengitykseen.

Hengitys auttaa rauhoittamaan oloa tehokkaasti vaikeissakin tilanteissa. Ja mikä parasta, se on työkalu, joka meillä kaikilla on aina mukana.

Videolla saat helppoja vinkkejä siihen, miten voit ottaa hengityksen avuksi vaikeiden tilanteiden laukaisemiseksi ja hyvinvointisi lisäämiseksi arjessa.

Viikko 7 - Aikaansaaminen- miten päästä vauhtiin, kun et saa aikaiseksi aloittaa

Kaikilla meillä on välillä tilanteita, jolloin emme saa aikaiseksi. Starttaaminen, ensimmäinen askel, on usein se vaikein. Videolla avataan sitä, mistä käynnistysvaikeudet voivat johtua. Lisäksi saat vinkkejä siihen, miten voit pienillä kikoilla ja askel kerrallaan päästä kohti tavoitteita.

Viikko 8-  Lempeällä liikkeellä rennoksi

Tällä viikolla harjoituksenä on liikuttaa kehoa lempeästi ja saada samalla ehkä mielikin rauhoittumaan. Kun mieli rentoutuu, myös keho rentoutuu ja päinvastoin. Ota siis itsellesi hyvä tila ja mukavat vaatteet ja seuraa videon ohjeita!

Rentouttavaa uutta viikkoa jäsenillemme ympäri Suomea!

Viikko 9 -  Hyvinvointia tukeva lähipiiri

Millaisia ihmissuhteita sinulla on? Tällä videolla teemme konkreettisen harjoituksen, jolla pääset tutkimaan sitä, miten lähipiiri tukee hyvinvointiasi.

Marraskuu on alkanut, muista olla armollinen itsellesi, monelle meistä tämä vuodenaika tarkoittaa akkujen lataamista ja tahdin hellittämistä. Hyvinvoivaa uutta viikkoa!

Viikko 10 -  Sisäinen puhe osa 1/2

Oletko miettinyt, tsemppaavatko vai kritisoivatko ajatuksesi sinua? Mistä ajatuksemme ovatkaan lähtöisin ja mikä vaikutus niillä on meihin? Tervetuloa videon pariin kiehtovalle tutustumismatkalle!

Me toivotamme sinulle lempeää uutta viikkoa!

Viikko 11 -  Sisäinen puhe osa 2/2

Tämä video on jatkoa edelliselle videolle. Tunnistitko edellisellä viikolla elämääsi rajoittavia ajatuksia? Tällä viikolla saat työkalun jolla pääset kyseenalaistamaan sekä mahdollisesti muokkamaan niitä.

Me toivotamme sinulle inspiroivaa uutta viikkoa!

Viikko 12 -  Syö hyvin ja voi hyvin

Tämä video ei kerro mitä sinun kuuluisi syödä, sitä tietoa on varmasti meillä jokaisella. Tässä videossa pohditaan syömistä ja ravintoa hieman eri näkökulmasta. Tiesitkö että yhdessä syöminen muun muassa parantaa vuorovaikutustamme ja lisää hyvinvointiamme? Tai milloin viimeksi söit oikein ajatuksella, niin että keskityit vain ruokaan, makuun ja tekstuuriin?

Me toivotamme sinulle oivaltavaa uutta viikkoa!

Viikko 13 -  Rentoutus

Tällä viikolla on rentoutusharjoituksen vuoro. Varaa itsellesi häiriötön tila ja ota hyvä asento, halutessasi voit laittaa kuulokkeet korville. Uppoudu tähän metsärentoutukseen ja anna kehollesi lupa rentoutua.

Toivotamme sinulle rentouttavaa uutta viikkoa!

Viikko 14 -  Unelmista totta 1/2

Unelmointi tekee hyvää ja auttaa kirkastamaan omaa suuntaan. Videolla saat vinkkejä siihen, mistä lähteä liikkeelle, jos unelmointi on sinulle vierasta.

Toivotamme sinulle upeaa viikkoa unelmoinnin parissa!

Viikko 15 -  Unelmista totta 2/2

Tällä viikolla pääset hahmottelemaan tulevaisuuttasi aarrekarttaan, joka ei ole vain kivaa askartelua, vaan tehokas työväline alitajunnan avuksi. Tee unelmista totta!

 

Viikko 16 -  Hyvää joulua!

Sinun näköisesi joulu. Tänä vuonna jouluperinteet saattavat saada ihan uuden muodon. Pysähdy meidän kanssamme miettimään, mikä sinulle joulussa onkaan tärkeintä.

Voimaryhmä

Lisätietoa Voimaryhmistä ts. pääasiassa sähköpostitse toimivista vertaistukiryhmistämme: