Tule kokeilemaan joogaa toipumisen tukena

Suomen trauma- ja dissosiaatioyhdistys Disso ry järjestää

aika: torstaisin toukokuussa 2019 klo 17:15-18:30, alkaen torstaina 2.5.
paikka: Malmin raitti 17 B, 00700 Helsinki / Kukunori ry
ilmoittautuminen: viestinta@disso.fi
hinta: Disso ry:n jäsenet 2e, ei-jäsenet 5e. Maksetaan käteisellä paikan päällä.

Nämä traumainformoidun joogan tunnit toteutetaan turvallisissa pienryhmissä, osallistujamäärä on maksimissaan 8 henkilöä. Disso ry:n toiveena on, että toukokuun aikana mahdollisimman moni pääsisi kokeilemaan joogaa, ja jos innostusta riittää, toiminta voi jatkua syksyllä. Mukaasi tarvitset itsellesi mieluisat, joustavat vaatteet. Voit ottaa myös oman joogamaton tai lainata mattoa Disso ry:ltä. Mukaan kannattaa ottaa myös villasukat ja lämmintä vaatetta tai huopa loppulepoa varten.

Et tarvitse aikaisempaa kokemusta joogasta tai kehollisesta työskentelystä, harjoitus on esteetön ja sopii kaikille. Ilmoituksen lopusta löydät lisätietoa traumasensitiivisestä joogasta (TCTSY-metodi). Nyt tarjoamamme traumainformoitu jooga pohjautuu TCTSY-metodiin, mutta ei vaadi aktiivista hoitosuhdetta, kuten TCTSY-metodi.

Huom! Joogaa toipumisen tukena -tunnit eivät korvaa terapiaa, mutta toimivat hyvin esimerkiksi sitä tukevana menetelmänä. Tunneilla keskitymme kehollisen harjoituksen tekoon, emmekä jaa omia kokemuksiamme. Siksi on tärkeää, että sinulla on olemassa jokin luotettava taho (läheinen, ammattilainen tai vertainen), jonka kanssa voit tarvittaessa käsitellä harjoituksen myötä pintaan mahdollisesti nousevia tunteita ja ajatuksia.

Ohjaajana toimii Sanna Laukkanen. Sanna on sosionomi (AMK), joogaopettaja (RYT200) ja traumasensitiivisen joogan ohjaaja (TCTSY-F). Traumasensitiivistä joogaa Sanna on ohjannut yhteistyössä mm. Suomen Mielenterveysseuran ja Surunauha ry:n kanssa. Joogatunnin alussa on varattu n. 15 minuuttia kysymyksille ja keskustelulle Sannan kanssa.


Joogaa toipumisen tukena

Kehomme kantaa mukanaan elämämme tarinaa, muistoja meille tärkeistä ja rakkaista tapahtumista, mutta myös vaikeiden ja traumaattisten kokemustemme jälkiä. Elämämme varjoisat ajat saattavat tuntua kehossa esimerkiksi tunnekuormana, erilaisina kipuina tai tunnottomuutena.

Joogaa toipumisen tukena on traumainformoitua joogaa, joka rakentuu traumasensitiivisen joogan (TCTSY-metodi) harjoitukselle, muttei vaadi, että sinulla on osallistuessa aktiivinen hoitosuhde. Traumasensitiivisessä ja traumainformoidussa joogassa keho nähdään ennen kaikkea voimavarana, yhtenä väylänä vaikeiden kokemusten käsittelyssä. Rauhallinen harjoitus voi sopia myös unettomuudesta, ahdistuksesta, pitkittyneestä stressistä tai kroonisista kivuista kärsiville.

Harjoituksessa emme tavoittele rentoutumista, vaan harjoittelemme ennen kaikkea niiden taitojen vahvistamista, jotka ovat traumaattisten tapahtumien käsittelyssä erityisen arvokkaita: tähän hetkeen ja omaan kehoon ankkuroitumista, myötätuntoista suhdetta itseämme kohtaan ja omia tarpeitamme vastaavien päätösten tekemistä.

Ohjaaja on perehtynyt traumatietoiseen työskentelyyn ja kunnioittaa päätöksiäsi ja omaa tilaasi harjoitella. Harjoitus on hidastempoinen ja pitää sisällään yksinkertaisia liikkeitä ja muotoja, joista voit valita juuri sillä hetkellä itsellesi sopivan vaihtoehdon. Voit myös aina halutessasi jättää liikkeitä tekemättä. Harjoitukseen ei sisälly fyysisiä avustuksia.